Przejdź do treści

Proces wydawniczy dla wydawnictw zwartych / Krok po kroku

PROCES PRZYGOTOWAWCZY

     1. ZGŁOSZENIE DO PLANU WYDAWNICZEGO 

Jednostki GUMed/autorzy/redaktorzy zgłaszają do Sekcji ds. Poligrafii (SP) do 30 listopada wszystkie publikacje do przyjęcia do planu wydawniczego na kolejny rok. Do zgłoszenia należy dołączyć opinię kierownika jednostki (w przypadku, gdy autor/redaktor jest kierownikiem jednostki, dostarcza opinię przełożonego; w przypadku opinii negatywnej należy dostarczyć opinię dziekana).

Na podstawie zgłoszeń do planu wydawniczego obliczany jest budżet na wydanie publikacji. Zgłoszenie publikacji do wydania po wskazanym wyżej terminie może być procedowane tylko w sytuacji zapewnienia finansowania i możliwości technicznych Wydawnictwa.

     2. ZEBRANIE INFORMACJI O PLANOWANYCH PUBLIKACJACH I SZACOWANIE KOSZTÓW 

SP przekazuje Senackiej Komisji ds. Wydawnictw (SKW) zbiorczy plan wydawniczy do zatwierdzenia na kolejny rok wraz z informacją o szacowanym budżecie na pokrycie kosztów umów (z autorami, recenzentami) i kosztami dodatkowymi (np. związanymi z tłumaczeniem, korektą anglojęzyczną, wydrukiem).

     3. PIERWSZE OBRADY SKW I WSTĘPNA DECYZJA 

SKW zapoznaje się z planem wydawniczym; rozważa zasadność wydania publikacji, rozpatruje załączone opinie i szacowane koszty; zatwierdza/odrzuca poprzez głosowanie propozycje zgłoszone do planu wydawniczego.
Osoba przewodnicząca SKW przekazuje Rektorowi GUMed:
a) w przypadku pozytywnej opinii – protokół z obrad wraz z rekomendacją wydawniczą. Rektor udzielana zgody/odrzuca przyjęcie publikacji do planu wydawniczego, uzasadniając decyzję.
b) w przypadku negatywnej opinii – protokół z obrad wraz z uzasadnieniem odrzucenia projektu publikacji.

     4. WNIOSEK WYDAWNICZY 

Autor/redaktor zatwierdzonej przez SKW i Rektora propozycji skryptu dostarcza do SP:
a) wniosek wydawniczy,
b) tekst skryptu – manuskrypt,
c) recenzję/opinię o manuskrypcie przełożonego wyższego szczebla (w uzasadnionych przypadkach recenzję eksperta z zewnątrz); do recenzji SP sporządza umowę.
Manuskrypt zostaje zweryfikowany w Wydawnictwie (W) i SP pod względem językowym i przygotowania go zgodnie z wytycznymi.

     5. DRUGIE OBRADY SKW 

Zaopiniowanie manuskryptu przez SKW na podstawie treści i recenzji i przyjęcie/odrzucenie drogą głosowania. Osoba Przewodnicząca SKW kieruje do Rektora wniosek o finalną zgodę na publikację i nadanie numeru ISBN dla pozytywnie zaopiniowanych manuskryptów.

PROCES WYDAWNICZY

     1. Ustalenie harmonogramu wydawniczego;
     2. Redakcja i pierwsza korekta; jeśli istnieje konieczność, konsultacja z redaktorem merytorycznym;
     3. Autoryzacja/poprawki autorskie po pierwszej korekcie w porozumieniu z korektorem; do wiadomości osoby odpowiedzialnej wskazanej do kontaktu;
     4. Wyliczenie w SP honorarium autorskiego; w przypadku wielu autorów wg. zadeklarowanego wkładu pracy;
     5. Zawarcie z autorem/redaktorem umowy o dzieło z przeniesieniem majątkowych praw autorskich (gdy stworzenie utworu nie nastąpiło w wyniku wykonywania obowiązków wynikających ze stosunku pracy);
     6. Skład publikacji (DTP);
     7. Projekt okładki;
     8. Nadanie numerów ISBN;
     9. Korekta po składzie (druga korekta);
     10. Naniesienie korekty;
     11. Trzecia korekta – rewizja;
     12. Przekazanie ostatecznej wersji do akceptacji autora/redaktora;
     13. Akceptacja autora/redaktora i wystawienie przez niego rachunku do umowy;
     14. Publikacja skryptu w Extranecie i na stronie Wydawcy; zatwierdzenie numeru ISBN;
     15. Przekazanie:
a) płyt obowiązkowych do BN, BJ oraz do Biblioteki Głównej GUMed,
b) egzemplarzy obowiązkowych do odpowiednich 3-17 instytucji,
c) egz. autorskich
     16. Zarchiwizowanie plików źródłowych